وزير النقل: زيادة تذكرة المترو لن تتعدى 5 جنيهات .. مع بداية العام

قال الدكتور هشام عرفات، وزير النقل، إنه قرر تطبيق نظام المحطات فى سعر تذكرة المترو، بداية من بداية العام المالى المقبل 2018/ 2019، لافتا إلى أنه حتى اليوم لم يتم الاستقرار على قيمة التعريفة الجديدة التى سيتم العمل بها فى نظام المحطات، وأن الأمر قيد الدارسة، متابعا: " الأكيد ستحدث زيادة وتطبيق لنظام المحطات مع بداية يوليو المقبل".

وأضاف وزير النقل: "سنرفع سعر التذكرة، ونطبق نظام المحطات، لأن لو محلصش كدة الدنيا هتخرب والمترو هيقع.. وفى جميع الأحوال سعر التذكرة فى نظام المحطات لن يتعدى 5 جنيهات، والناس لازم تفهم أن المرفق ده ممكن يقع وأنا قلت الكلام ده قبل كدة كتير.. المترو بيخسر فى السنة 100 مليون جنيه فقط بسبب زيادات الكهرباء الأخيرة".

وأوضح وزير النقل أن المترو كان يستهلك شهريا كهرباء قبل زيادات أسعار الكهرباء الأخيرة بـ 9 ملايين جنيه، لكن بعد الزيادات ارتفعت قيمة الاستهلاك الكهرباء شهريا إلى 18 مليون جنيه.

وتابع الوزير: "يعنى فيه فرق حوالى 100 مليون جنيه.. وكمان وزارة الكهرباء، وزى ما أعلنت قبل كدة، هترتفع قيمة الكهرباء، مجددا مع نهاية يونيو اللى جاى.. وأنا مقدرش استحمل كل ده عشان كده ستكون هناك زيادة اعتبارا من يوليو المقبل".

ودعا وزير النقل المواطنين إلى تفهم خطورة وضع المرفق، وأن هذه الزيادة تستهدف الحفاظ على المرفق، حتى لا يقف، لافتًا إلى أن النظام الجديد سيكون كل عدد معين من المحطات بسعر مختلف مستطردًا: "المترو لو وقف المواطن هيركب وسيلة النقل العامة زى الأتوبيسات بـ 9 جنيهات، ولو ركب ميكروباص هيضطر يدفع 14 جنيها.. إحنا بنقول التذكرة مش هتعدى 5 جنيهات".

وأكد وزير النقل أنه يحتاج 26 مليار جنيه لإعادة تأهيل وتطويرالمترو بشكل عاجل، والهدف من أى زيادات فى سعر التذكرة، جلب تكلفة التشغيل والحفاظ على المرفق، متابعا: "ده مرفق ملك للمصريين وعليهم الحفاظ عليه.. وهذا القرار لصالحهم".
شكرا لك ولمرورك